Translate

Monday 9 September 2013

KETAHUI TENTANG PENYAKIT ASTHMA


 
 
Assalammualaikum  w,b.t kepada semua Pelanggan, Pembaca Dan Pelawat Blog Kami yang di hargai dan kami kasihi……Hari ini kami ingin berkongsi informasi tentang Penyakit ASTHMA.
Asthma adalah disebabkan oleh keradangan pada tiub bronkial dengan meningkatkan pengeluaran rembesan lender di dalam saluran pernafasan. Orang yang menghidapi  penyakit asthma biasanya akan mengalami  saluran pernafasan menjadi ketat, panas, atau penuh dengan lendir.

Gejala Asthma Biasanya Seperti :-
  • Batuk, terutama pada waktu malam.
  • Semput.
  • Sesak nafas.
  • Sesak dada, sakit, atau tekanan


Namun, tidak semua orang yang menghidapi asthma mengalami gejala yang sama atau pun dengan cara yang sama. Ada pesakit yang tidak mempunyai semua gejala-gejala ini, ada pesakit yang mempunyai gejala yang berbeza atau pada masa yang berlainan. Gejala asma juga boleh berbeza dari satu serangan asma sederhana satu masa dan teruk pada masa yang lain.

Sesetengah pesakit asthma boleh melalui hari-harinya tanpa mengalami apa-apa gejala dan hanya diganggu oleh serangan asthma yang biasa atau teruk secara berkala. Lain-lain pesakit mungkin mempunyai gejala-gejala asthma hampir pada setiap hari. Di samping itu, sesetengah orang hanya boleh mengalami penyakit asthma semasa bersenam atau jangkitan virus seperti selsema.

Serangan asthma ringan umumnya biasa berlaku. Biasanya, saluran pernafasan terbuka dalam beberapa minit ke beberapa jam. Serangan yang teruk adalah jarang tetapi lebih lama dan memerlukan bantuan perubatan dengan segera. Ia adalah penting untuk mengenal pasti dan merawat walaupun gejala asma ringan untuk membantu pesakit mencegah kejadian yang lebih teruk dan memastikan penyakit asthma berada di bawah kawalan yang lebih baik.

Ketahuilah Gejala Awal Penyakit Asthma :-

Tanda-tanda amaran awal adalah perubahan yang berlaku sebelum atau pada awal-awal serangan asthma. Tanda-tanda ini boleh bermula sebelum tanda-tanda asthma yang biasanya terjadi dan ianya adalah tanda-tanda awal bahawa asthma anda akan menjadi lebih teruk.

Secara umum, tanda-tanda ini belum mencukupi untuk menghentikan anda daripada melakukan aktiviti harian anda. Tetapi dengan mengenal pasti tanda-tanda ini, anda boleh menghentikan serangan asthma atau menghalang seseorang yang menghidapinya daripada menjadi lebih teruk.

Tanda-Tanda Amaran Awal Asthma Adalah Seperti :-
  • Batuk yang kerap, terutamanya pada waktu malam.
  • Kehilangan nafas anda dengan mudah atau sesak nafas.
  • Berasa sangat letih atau lemah apabila berjalan.
  • Berdehit atau batuk selepas senaman.
  • Rasa letih, mudah marah, cepat marah, atau muram.
  • Penurunan atau perubahan fungsi dalam paru-paru mengikut ukuran yang diukur pada meter aliran.
  • Tanda-tanda selesema atau alahan (bersin, hidung berair, batuk, kesesakan hidung, sakit tekak, dan sakit kepala).
  • Masalah tidur.
Jika anda mengalami  tanda-tanda amaran awal atau tanda-tanda asthma, anda perlu mengambil lebih ubat asthma seperti yang telah dinyatakan dalam pelan tindakan asthma anda.




Ketahui Gejala Serangan Asthma :-
Serangan asthma bermula di mana kumpulan otot di sekeliling saluran udara mencetuskan ianya menjadi ketat. Pengetatan ini dipanggil bronchospasm. Dalam serangan ini, lapisan saluran pernafasan menjadi bengkak atau radang dan sel-sel lapisan saluran udara menghasilkan lebih lender dan lebih tebal daripada biasa.

Semua faktor-faktor ini  iaitu bronchospasm, keradangan, dan pengeluaran lendir membawa kepada punca gejala seperti kesukaran bernafas, nafas berbunyi siul, batuk, sesak nafas, dan sukar untuk melakukan aktiviti harian biasa.


Lain-lain Gejala Serangan Asthma Termasuk :-
  • Nafas berbunyi siul apabila nafas ditarik dan dilepaskan.
  • Batuk yang tidak mahu berhenti.
  • Pernafasan sangat laju.
  • Sakit dada atau tekanan.
  • Leher dan otot dada menjadi ketat, yang dipanggil penarikan balik.
  • Kesukaran bercakap.
  • Berasa gemuruh atau panik.
  • Pucat, muka berpeluh.
  • Bibir atau kuku menjadi biru.
Keseriusan serangan asthma boleh meningkat dengan cepat, jadi adalah penting untuk merawat gejala-gejala asthma serta-merta sebaik sahaja ianya dikenal pasti.

Tanpa rawatan segera, seperti dengan asthma inhaler atau bronkodilator, pernafasan anda akan bekerja dengan lebih keras. Jika anda menggunakan meter ujian pernafasan pada masa ini, bacaannya mungkin akan menjadi kurang daripada 50%.

Apabila paru-paru terus mengetat, pesakit tidak akan dapat untuk menggunakan meter ujian pernafasan. Secara beransur-ansur, paru-paru pesakit akan mengetat supaya tidak ada pergerakan udara yang cukup untuk menghasilkan semput. Ini kadang-kadang dipanggil "dada senyap," dan ia merupakan satu tanda tidak menyenangkan. Anda perlu dibawa ke hospital dengan segera. Malangnya, sesetengah orang mentafsirkan kehilangan berdehit sebagai tanda peningkatan dan gagal untuk mendapatkan rawatan kecemasan segera.

Jika anda tidak menerima rawatan asthma yang mencukupi, anda akhirnya tidak akan dapat bercakap dan akan menghasilkan warna biru di sekeliling bibir anda. Perubahan warna, yang dikenali sebagai sianosis, bermakna anda mempunyai oksigen kurang dan kurang dalam darah anda. Tanpa rawatan yang agresif ini kecemasan asthma, anda akan kehilangan kesedaran dan akhirnya mati.

Ketahui Mengapa Jangkitan Pencetus Gejala Asma :-

Kadang-kadang virus atau jangkitan bakteria mencetuskan asthma. Sebagai contoh, anda mungkin mempunyai virus sejuk yang mencetuskan gejala asthma anda. Atau asthma anda boleh dicetuskan oleh jangkitan sinus bakteria. Sinusitis dengan asma adalah perkara biasa.

Adalah penting untuk mengetahui tanda-tanda dan gejala jangkitan saluran pernafasan dan untuk menghubungi penjaga kesihatan anda dengan segera untuk diagnosis dan rawatan. Sebagai contoh, anda mungkin mengalami peningkatan gejala sesak nafas, sesak nafas, atau berdehit dengan jangkitan pernafasan. Pada orang yang tidak mempunyai asthma, jangkitan pernafasan tidak boleh mencetuskan gejala melemahkan yang sama. Peka pada tubuh badan anda dan memahami tanda-tanda amaran bahawa jangkitan mungkin sedang bermula. Kemudian ambil ubat-ubatan yang betul seperti yang telah ditetapkan untuk membersihkan jangkitan dan mengawal asma dan kesihatan anda.
 
 
Penjagaan Diri Dan Rawatan :-

Rawatan asma boleh berbeza dari anti -radang dan bronkodilator inhaler asma kepada ubat-ubatan jenis makan dan kepada ubat-ubatan asma jenis nebulizer atau mesin pernafasan. Dapatkan pemahaman yang lebih baik bagaimana ubat-ubatan asthma bekerja supaya anda akan tahu yang ubat-ubatan yang boleh mencegah gejala asthma. Juga, belajar tentang ubat-ubat asthma semulajadi dan cara-cara untuk memantau pernafasan anda di rumah.

 
Rawatan Asthma :-
Rawatan awal dan agresif asthma adalah kunci untuk melegakan gejala dan mencegah serangan asthma. Ketahui cara yang banyak merawat asthma dan kemudian berbincanglah dengan doktor anda untuk mengetahui rawatan mana yang sesuai untuk anda.

Ubat Asthma :-
Ubat asthma boleh bertindak dengan cepat untuk menghentikan batuk dan semput. Belajar dengan lebih lanjut mengenai ubat-ubatan asthma dan pelbagai kaedah untuk mengambilnya.

Inhalers Asthma :-
Tertanya-tanya adakah anda menggunakan asthma inhaler anda dengan cara yang betul? Adakah anda bernafas dan sedut ... atau sedut dan  bernafas? Belajar bagaimana untuk mendapatkan bantuanyang melegakan dari inhaler asthma anda.

Steroid & Lain-Lain Dadah Anti –Radang :-
Adakah anda mengalami kahak yang tebal dan bengkak di saluran pernafasan? Belajar bagaimana asthma dirawat dengan ubat-ubatan anti -radang dan bagaimana ubat-ubatan makan dan sedut ini boleh mencegah serangan asthma.

Bronkodilator ( Pembuka Saluran Pernafasan ) :-
Adakah paru-paru anda berasa ketat? Bronkodilator boleh membantu. Baca lebih lanjut untuk belajar tentang pelbagai jenis inhaler dan bagaimana ia berfungsi untuk membuka saluran pernafasan dan melegakan asma.

Asthma Nebulizer ( Mesin pernafasan ) :-
Nebulizer asthma ( mesin pernafasan ) boleh memberikan ubat kepada pesakit asthma termuda dan tertua. Baca lebih lanjut mengenai nebulizers untuk memahami bagaimana ianya bertindak.

Prednisone dan Asma ( Menghentikan satu Serangan Asma ) :-
Kadang-kadang ubat-ubatan asthma yang lebih kuat adalah perlu untuk mengurangkan gejala. Belajar lebih lanjut mengenai asthma dan prednisone, bagaimana ia berfungsi, dan kesan-kesan sampingan yang mungkin terjadi.

Periksa Kesihatan( Menilai Pelan Rawatan Asma Anda ) :-
  • Dapatkan tips untuk menguruskan asthma anda lebih baik.

Rawatan Asthma Menggunakan Alternatif Lain :-
Mencari beberapa ubat asma semulajadi?? Belajar lebih lanjut mengenai herba, makanan tambahan semula jadi, dan bagaimana rawatan alternatif boleh mengurangkan gejala asthma. Dapatkan nasihat dari mereka yang pakar.

Sekian sedikit sebanyak perkongsian informasi mengenai Penyakit Asthma untuk makluman Para Pelanggan, Pembaca Dan Pelawat Blog kami yang sangat kami kasihi dan hargai.

Sayangilah Dan Hargai Kehidupan Anda Dan Orang Yang Anda Sayangi.
“MENCEGAH ADALAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT”
Hubungi Saya Di Talian 019-6837417 (Call, SMS, Whatsapp) Untuk Nasihat Dan Keterangan Percuma. Kami Sedia Memberikan Panduan Dan Khidmat yang Terbaik Kepada Para Pelanggan Kami...Kerana....

“KESIHATAN ANDA ADALAH KEBANGGAAN BUAT KAMI”

Mohd Ridzman.
Shaklee I.D No : 931309
HP No : 019-6837417 (Call, SMS, Whatsapp)
**Manfaat Dan Kelebihan Membeli Produk Shaklee Daripada Kami :-
  1. Layanan mesra daripada kami.
  2. Konsultasi PERCUMA secara berterusan selepas pembelian.
  3. Jadual Pengambilan Vitamin akan di berikan selepas pembelian di buat.

No comments:

Post a Comment